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Endovaskuläre Therapie bei symptomatischem Vasospasmus nach aneurysmatischer Subarachnoidalblutung (ETSVS)

Laufzeit: 01.01.2017 - 31.12.2018

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Kurzfassung


Es handelt sich um eine Beobachtungsstudie an allen Patienten, die ab Studienbeginn behandelt werden. Eingeschlossen in die Dokumentation werden konsekutiv alle Patienten mit akuter SAB, bei denen auf Grund eines symptomatischen zerebralen Vasospasmus eine endovaskuläre Therapie durchgeführt wird. Nach jeweils 10 Patienten erfolgt eine Beurteilung der Wirkung bzw. Nebenwirkungen.

Primary outcome:

Primary outcome is the effect of endovascular therapy on vasospasm grade. This will be determined...
Es handelt sich um eine Beobachtungsstudie an allen Patienten, die ab Studienbeginn behandelt werden. Eingeschlossen in die Dokumentation werden konsekutiv alle Patienten mit akuter SAB, bei denen auf Grund eines symptomatischen zerebralen Vasospasmus eine endovaskuläre Therapie durchgeführt wird. Nach jeweils 10 Patienten erfolgt eine Beurteilung der Wirkung bzw. Nebenwirkungen.

Primary outcome:

Primary outcome is the effect of endovascular therapy on vasospasm grade. This will be determined by CT-A or DSA by comparison of the actual angiographic vessel diameter with the initial diameter in the diagnostic angiography on admission. VS is graded minor (grade 1) when the vessel diameter is in the range of 70-100% of the initial diameter. A grade 2 (moderate) is attributed to vessel diameters of 30-69%, and a grade 3 is scored for diameters of < 30% (severe).

Secondary outcome parameters:

mRS, SIS, GOSE, BI

At 6 weeks (FU-1) as well as 3 and 6 months (FU-2 + FU-3), modified Rankin Scale (mRS), Stroke Impact Scale (SIS), Glasgow Outcome Scale Extended (GOSE) and Barthel-Index (BI) will be gathered by direct interview with the subject, a relative, or a care-giver and entered into a database. SIS domain scores will be calculated automatically.

Incidence of DCI

Two blinded neuroradiologists will determine all available neuroradiological images and classify DCI dichotomously as existent or non-existent.

Cerebral blood flow velocities (CBFV)

Taken in the middle cerebral arteries by daily transcranial Doppler ultrasound

Complications

Intrarterial thromboses, procedural complications, hematoma at puncture site, infections

Accuracy of prediction of VS by Barrow Neurological Institute Grading Scale vs. conventional Fisher scale.
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Beteiligte Einrichtungen