›Verrückt‹, ›erschüttert‹ und ›verwandelt‹: Gegenwärtige Zeitdiagnosen als Seismographen für eine Metamorphose des Bildungsdenkens und die Frage nach der ›Höherbildung‹
Vierteljahrsschrift für wissenschaftliche Pädagogik. Bd. 96. H. 3. Paderborn: Ferdinand Schöningh 2020 S. 335 - 354
Erscheinungsjahr: 2020
ISBN/ISSN: 2589-0581
Publikationstyp: Zeitschriftenaufsatz
Sprache: Deutsch
Doi/URN: 10.30965/25890581-09603002
Geprüft | Bibliothek |
Inhaltszusammenfassung
This paper engages with time diagnoses and their impact on educational thinking. Since Ulrich Beck’s »Risk Society« (1992; »Risikogesellschaft« 1986) at the latest, such time diagnoses are shaping educational discourses with their contributions to understanding social change in the present and anticipated future. Against the backdrop of Andreas Reckwitz’ concept of ›singularity‹ and Hartmut Rosa’s interpretation of ›resonance‹ – two quite different approaches to recent change – this arti...This paper engages with time diagnoses and their impact on educational thinking. Since Ulrich Beck’s »Risk Society« (1992; »Risikogesellschaft« 1986) at the latest, such time diagnoses are shaping educational discourses with their contributions to understanding social change in the present and anticipated future. Against the backdrop of Andreas Reckwitz’ concept of ›singularity‹ and Hartmut Rosa’s interpretation of ›resonance‹ – two quite different approaches to recent change – this article asks for educational figures in both of them to highlight possible starting points for future theoretical approaches in education.» weiterlesen» einklappen
Klassifikation
DFG Fachgebiet:
Erziehungswissenschaft und Bildungsforschung
DDC Sachgruppe:
Erziehung, Schul- und Bildungswesen