Zerstört Negative Campaigning in TV-Duellen das Vertrauen in die Kanzlerkandidaten?
Politische Psychologie. Bd. 5. 2016 S. 46 - 65
Erscheinungsjahr: 2016
Publikationstyp: Zeitschriftenaufsatz
Sprache: Deutsch
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Inhaltszusammenfassung
Research assumes that election campaigns – using Negative Campaigning – affect citizens’ political trust. To what extent attacks in TV debates – the main campaign event – can destroy voters’ confidence in candidates’ integrity remains unclear. Analyzing the content of TV debates in 2002, 2009 and 2013 we found that attacking the political opponent is a very popular strategy (even more for challengers than incumbents). Experimental data, however, does not yield the conclusion that negativity l...Research assumes that election campaigns – using Negative Campaigning – affect citizens’ political trust. To what extent attacks in TV debates – the main campaign event – can destroy voters’ confidence in candidates’ integrity remains unclear. Analyzing the content of TV debates in 2002, 2009 and 2013 we found that attacking the political opponent is a very popular strategy (even more for challengers than incumbents). Experimental data, however, does not yield the conclusion that negativity lessens trust in candidates on a systematic basis. Wahlkämpfe, die im Stil des Negative Campaigning geführt werden, stehen in dem Verdacht, das politische Vertrauen der Bürger negativ zu beeinflussen. Inwiefern Angriffe in Fernsehdebatten – dem wichtigsten Wahlkampfereignis – das Vertrauen in die Kandidaten zerstören können, ist jedoch völlig unklar. In unserem Beitrag können wir auf der Basis von Inhaltsanalysen zeigen, dass Angriffe eine populäre Strategie (vorrangig der Herausforderer) in den TV-Duellen 2002, 2009 und 2013 waren. Auf der Basis von Befragungsdaten konnten wir allerdings keine systematischen Hinweise finden, dass die wahrgenommene Häufigkeit von Angriffen das Vertrauen in die Kandidaten zerstört.» weiterlesen» einklappen
Klassifikation
DFG Fachgebiet:
Sozialwissenschaften
DDC Sachgruppe:
Politik