Starten Sie Ihre Suche...


Durch die Nutzung unserer Webseite erklären Sie sich damit einverstanden, dass wir Cookies verwenden. Weitere Informationen

Glaube als Hypothese: Religiöse Bildung vor dem Hintergrund eines diskursiven Religionsbegriffs

Trierer Theologische Zeitschrift. Bd. 133. Paulinus 2024 S. 110 - 120

Erscheinungsjahr: 2024

Publikationstyp: Zeitschriftenaufsatz

Sprache: Deutsch

GeprüftBibliothek

Inhaltszusammenfassung


What is understood under faith is crucial for any concept of religious education. This article investigates an understanding of religion and faith as a discursive one and tries to outline consequences for the role of teachers in school or catechists in parishes. For this reason, the author relates to C. Daniel Batson’s “quest”-item and to Christoph Theobald’s reflections on understanding faith as a kind of ‘lifestyle’, following a dialogical concept of revelation.

  • Glaubensverständnis
  • Religionspädagogik
  • Katechese
  • Offenbarung

Klassifikation


DFG Fachgebiet:
Theologie

DDC Sachgruppe:
Theologie, Christentum

Verknüpfte Personen